les 3 
Les 3: Loslaten van controle, ontspannen en opladen in het nu.

Je kunt een grote rust vinden in het observeren van dat wat in je lichaam, geest en omgeving verschijnt. Dan observeer je vanuit ruimte, rust, acceptatie en harmonie. Observeer je vanuit controle, dan ben je bezig te proberen macht uit te oefenen over dat wat in je verschijnt. Dit zorgt voor grote gevoelens van onrust, chaos en ongemak. Om deze controle geest of -gedachten los te kunnen laten is het handig om ze eerst te kunnen herkennen. Je kunt hierbij een onderscheid te maken tussen gedachten die gaan over (en controle proberen uit te oefenen op) heden, verleden en toekomst. De overige controle gedachten zijn oordelen. Je kunt deze labels tijdelijk gebruiken, voor zo lang als ze nodig zijn om je te helpen deze controle en machtsuitoefening los te laten. Wanneer je je gedachten (en de reacties in je gevoelslichaam hierop) categoriseert en labelt, doe dit dan altijd op een vriendelijke manier.

Wanneer je rustig bent als je je lichaam en geest observeert, geen macht probeert uit te oefenen over alles dat in je opkomt (of in je verschijnt), geen controle probeert uit te oefenen, of het genoeg los kan laten, dan kun je je opladen en uitrusten. Hiervoor is het niet nodig om dit voor altijd de controle los te laten. Het gaat om dit moment, om nu. Als je nu loslaat, zul je nu ontspannen, helen en opladen.

Hierbij kun je erop vertrouwen dat wat er ook gebeurt, wanneer je de controle loslaat en op een veilige plek bent, dát gebeurt wat jouw systeem nodig heeft om te ontspannen, te helen en op te laden. Als je pijn voelt en dit niet voortkomt uit je eigen controle, betekent dit dat je lichaam zichzelf aan het helen is.

Gedachten die komen kun je zien als beelden in een droom: de beelden 's nachts zijn erg te vergelijken met gedachten zonder controle. ’s Nachts kun je veel verwerken. Overdag zou hetzelfde gebeuren, wanneer je de controle over je geest loslaat. Laat het gebeuren. Richt je op vertrouwen en geduld. Accepteer dat wat er is volledig. En wanneer je merkt dat je iets in jezelf afwijst dan zeg je zachtjes tegen jezelf: “Oordeel….., dit is een oordeel”. Merk je dat je aan het plannen bent of angstig wordt over iets wat nog moet gebeuren, zeg dan zachtjes tegen jezelf: “Toekomst……, ik ben bezig met de toekomst”. En wanneer je terugdenkt aan vroeger, zeg dan vriendelijk tegen jezelf dat je in het verleden zit. Laat vervolgens de controle erover los, je hoeft het niet weg te duwen of maken, laat het er gewoon zijn. Je mag ernaar kijken, zonder je erin te mengen. Dit is een hele kunst, dus wees oneindig geduldig met jezelf.

Wat er ook voorbijkomt, het is niet goed of slecht. Laat de inzichten die voor jou zijn naar je toekomen. Vertrouw erop dat ze komen wanneer het nodig is. Weet dat je mag ontspannen. Weet dat je mag opladen. Weet dat je mag herstellen en weet dat jij geen moeite hoeft te doen. Dit is een moment van rust, ontspanning, heel woorden en opladen. Plannen, werken of bezig zijn komen later, in een ander nu. Zeg het tegen jezelf, dat je het straks gaat doen. Voel of je jezelf gelooft als je dat zegt.

Als je geen vertrouwen in jezelf hebt als je zegt: “Ik kom later wel op de praktische dingen terug”, voordat je gaat ontspannen, dan hier enkele praktische tips om ervoor te zorgen dat je kan geloven in jezelf.:
- Schrijf de dingen die nu in je hoofd hebt die je moet doen op een briefje voordat je gaat ontspannen. Als je klaar bent met ontspannen pak je het briefje en lees je wat er op staat. Dat wat relevant lijkt na de ontspanning kun je dan gaan doen.
- Een andere mogelijkheid is om een wekker te zetten op je telefoon (met eventueel een briefje erbij dat je weer kan gaan nadenken over (specifieke) praktische zaken en actie kunt gaan ondernemen).

Als je niet kunt loslaten, omdat je steeds blijft denken aan je werk, je contacten, een project, verleden of de toekomst, is het handig om je bewust te worden van zaken die ‘nu’ zijn, zoals de stappen die je zet, de manier waarop je voeten de grond raken als je loopt, bloemen en planten, de lucht, je adem, je handen op je benen of op je buik.

Wanneer je niet weet hoe los te laten, even niet aan al het ‘moeten’ te denken kan het zijn dat je niet weet dat om te ontspannen soms eerst een beetje inspanning nodig is. Het is hier de kunst om bewust te ontspannen. Niet afgeleid door iets anders, maar in contact met het nu en met je eigen lichaam. Focus op het ont-spannen van je spieren, het loslaten van gedachten en misschien het afscheid nemen van vertrouwde gevoelens en stel je open voor het onbekende. Hiervoor is moed nodig, want als je niet weet hoe het moet, ken je het niet meer. Wees bereid je angst voor het onbekende onder ogen te zien. Vraag om veel vertrouwen.

Opdracht 3: Ga op een voor jou fijne plek zitten of liggen, waar je veilig voelt. Nodig ruimte uit, ook al zegt je geest misschien dat dit apart is of niet kan. Leg je handen bovenop elkaar op je onderbuik en adem er zachtjes naartoe. Accepteer hoe ver je kan ademen en hoe diep. Wees geduldig met de reactie van je lichaam en geest. Laat los als het kan en focus op vertrouwen.
Laat dan alle zwaarte die in je voelt en die niet (meer) bij je hoort los. Laat de zwaartekracht het meevoeren. Wanneer je geest hiertegen protesteert zie het dan voor wat het is: oordelen. Focus weer op vertrouwen en laat het los. Wanneer de geest blijft protesteren kijk dan of je misschien angst hebt over het loslaten van het zware, het moeilijke. (Of blijf het simpelweg benoemen als oordeel.) Focus dan weer op vertrouwen en laat los.
Wees geduldig en accepteer hoeveel je los kunt laten. Dat wat je nog vasthoudt houd je nog vast. Geef het de ruimte en accepteer het onvoorwaardelijk voor wat het is. De reden is altijd redelijk, ook al wordt het soms pas later duidelijk! Je bent bij machte om te ontspannen, heel te worden, en op te laden. Hoe snel dit gaat is niet aan jou, laat het gebeuren.

Als je erg moe bent is het goed om meer te slapen of naar de kwaliteit van je slaap te kijken. Wat helpt om ’s nachts beter uit te rusten is om je te focussen opbeelden, begrippen, gevoelens en/of energieën die je een vriendelijke, zachte en bewuste gemoedstoestand geven vóór je in slaap valt. Als je dit doet zul je meer uitrusten als je slaapt. Focussen op de ingrediënten van lovesenergy kan hierbij heel goed helpen. Wanneer je meer uitgerust bent, kun je bewust gaan ontspannen, heel worden en opladen.


lovesenergy home
inspiratie - online training