les 2 
2. Loslaten van identificatie met gedachten, gevoelens en gedrag.

Hoe komt het dat gedachten zo’n impact op ons leven kunnen hebben? Ons leven soms zelfs helemaal kunnen bepalen? Het komt door de macht die we aan onze gedachten geven. We geven deze macht, maar dit doen we vaak onbewust. We doen het door middel van identificatie. Het meeste macht geef je weg aan iets waarmee je je identificeert.
Als je je ergens mee identificeert, dat wil zeggen, gelooft dat je dat bént, of gelooft dat het een onmisbaar deel van je is, geef je dat heel veel macht. Het zal je leven gaan bepalen. Zo kan het zijn met functies die we vervullen en rollen die we aannemen: wie we zijn in relatie tot anderen (vader, oma, vrouw, broer etc.). Deze identificaties zijn indirect van invloed op ons gedrag. De identificatie gaat gepaard met een bepaald script: een al dan niet bewust verhaal dat naar ons idee past bij de desbetreffende functie of rol. (Zo’n verhaal bestaat in onze gedachten en komt min of meer overeen met verhalen over die rol van anderen. Niet van alle anderen en zo komen mensen met dezelfde (onbewuste) verhalen over rollen vaak samen.) De gedachten die samen het verhaal vormen zijn direct van invloed op ons gedrag.

Veel therapieën zijn erop gericht om via de geest, gedrag en lichaamsbewustzijn verandering te brengen in belemmerende gedachten, gedragingen of gevoelens. Dit kan natuurlijk vele vormen aannemen en is een zeer functionele therapeutische techniek. Er is alleen iets wat bij veel therapieën niet in ogenschouw wordt genomen en dat is dat wij (westerse) mensen ons in meer of mindere mate identificeren met ons denken en voelen.

Vb.: Hoe meer ik geloof dat ik mijn gedachten of gevoelens ben, hoe moeilijker het is om die te veranderen. Hoe meer ik ervaar dat ik niet mijn gedachten of gevoelens ben, maar ze heb (of beter gezegd, dat ze ontstaan in mij), hoe makkelijker het is om ze te veranderen. Hoe vaker ik zie dat ik niet dát ben, des te minder macht geef ik aan mijn gedrag. De vrijheid en ruimte die ontstaan als we onze identificatie met gedachten en gevoelens die in ons ontstaan loslaten, maken verandering mogelijk. Zonder deze identificatie is er geen angst voor de verandering, ik loop immers geen gevaar.

Opdracht 2:
Verplaats je identificatie eens naar de plek die gedachten, gevoelens, gedrag en alles buiten je lichaam observeert. Doe dit ’s morgens 5 à 10 minuten vlak na het wakker worden en ’s avonds vlak voor het slapen gaan.
Stop er echter mee wanneer je het plezier verliest en je het ‘moet’ doen van een gedachte (of gevoel). Het moeten komt namelijk ook voort uit een gedachte waarmee je dan geïdentificeerd bent als je ernaar handelt. Als je dit herkent, laat het dan los en identificeer je weer met dat wat ziet. Laat je ideeën over wie of wat je dán bent voor wat ze zijn, zie dat dit ook gedachten zijn. Je bent en ervaart het. Plezier is een indicatie dat je het vanuit vrijheid doet. Als dit niet zo is, laat het dan los en doe het op een ander moment, vanuit plezier en vrijheid.
Als je je door deze oefening naar gaat voelen kan het zijn dat je veel ruimte ineens creëert door disidentificatie van je gedachten. Dit is op zich heel mooi en een kans om het te laten verwerken door je systeem, te observeren en los te laten, maar het kan overweldigend worden. Wil je wel verder, dan kan ik je aanraden begeleiding te zoeken (bijvoorbeeld bij lovesenergy) zodat je steun krijgt in je proces en wat technieken leert om met grote emoties en energieën om te gaan.

lovesenergy home
lovesenergy - online training